Poptávková doprava jako efektivní alternativa venkovské linkové dopravy
Stručný popis (na A4), co je poptáková doprava a co jí brání ve většímu uplatnění je zde (v PDF)
Srovnání stávající linkové a poptávkové dopravy
Veřejná poptávková doprava versus linková
Z dopisu odeslaného zastupitelům měst
Vážená paní starostko, pane starosto.- zvažujete zlepšit dopravní obslužnost pro seniory, zdravotně znevýhodněné či školáky? Máte pochybnost, zda Vámi zvolený způsob zajištění služby a výběru dodavatele projde auditem efektivního vynakládání veřejných prostředků?
- hradíte veřejnou dopravu nad rámec dotace krajského úřadu? hradíte z obecního rozpočtu konkrétní spoje?
- jsou občané nespokojeni s nabídkou spojů linkové dopravy či komunikací s dopravcem?
- připadá Vám dotace na přepravenou osobu příliš vysoká?
Zvažte využití Poptávkové dopravy.
Nabízíme bezplatnou konzultaci ke zvolenému způsobu zajištění a k možnostem.
Studie pro zlepšení veřejné dopravy
Cíle dokumentu:
- Popis používaných optimalizačních metod v poptávkové dopravě s ohledem na aplikovatelnost ve veřejné hromadné dopravě.
- Obecný návrh možných systémových optimalizačních opatření ve veřejné dopravě s cíli:
- snížit významně náklady na dopravu při zachování nebo malém omezení obslužnosti a
- podpořit obsazenost zejména cestujícími platícími nezlevněné jízdné
- zlepšit nebo aspoň udržet tímto obslužnost veřejné dopravy v současných podmínkách.
- Představení Dispečinku hromadné dopravy, s.r.o. jako významného uživatele veřejné dopravy
Stav veřejné dopravy nám není lhostený, proto jsme připravili tento dokument a předali na krajské úřady, na vedení ČD a na ministerstvo dopravy, tedy orgány, které dotují a určují pravidla pro veřejnou dopravu.
Samozřejmě uvítáme možnost podílet se na optimalizaci veřejné dopravy, protože jsme přesvědčeni, že k tomu máme co říci. Ale i kdyby někdo použil naše úvahy ve prospěch veřejné dopravy, je to lepší než nic.
Dokument je ke stažení zde. Je ve formátu MS Word a má 149kB.
Informace o možnostech použití poptávkové dopravy v MHD
je zde
V čem legislativa omezuje účelnou hromadnou dopravu
Od roku 2010 došlo k několika úpravám legislativy, které umožnily vznik jednodušší formy poptávkové dopravy a to "spoje na zavolání". Ale není nutné zůstat v půli cesty:
Stav | Důsledek | Důvod stávající úpravy | Upraveno v…. | Potřeba změnit na stav | Jak se zachová nová úprava – jak vyhoví účelu |
---|---|---|---|---|---|
Nelze využívat volnou kapacitu dopravy zaplacené z jedné kapitoly veřejného rozpočtu pro jiný veřejný účel | Nehospodárnost, neefektivita – namísto využití kapacity s nulovým marginálním nákladem je třeba vytvářet kapacitu novou | Zamezit využívání veřejných prostředků na soukromé účely | (obecné pravidlo v regulích pro většinu dotací) | povolit sdílení doprav; změnit dotované jednotky z ks. vozidel, km ujetých na místa ve vozidle, osobokilometry apod., případně jinak bezkonfliktně umožnit souběh více zdrojů financování | synergický efekt (1+1>2); rozsáhlejší služba za stejnou dotaci |
Obtížně lze kombinovat různé účely dotované dopravy (např. dopravu postižených, dopravu k lékaři, vozidla pro veřejnou dopravu z dotací často nemohou např. navázat neveřejnou dopravou apod.) | Zbytečné omezení dopravní obslužnosti; Nehospodárnost společnými zdroji (pohonné hmoty, komunikace) | strach z odebírání cestujících veřejné dopravě; jednoduchost správy dotací (snadněji se kontroluje dotace na vozidlo, než např. na ujeté km anebo cestující) | ?? | 0 | - lepší obslužnost; lepší hospodárnost společnými zdroji; lepší ekonominka provozovatele dopravy (podnikových, školních) - v důsledku snížení tlaku na správu na financování dalších veřejných linek |
legislativa neumožňuje vybírat jízdné v dopravě, která nemá pevný jízdní řád | poptávková veřejná doprava se redukuje na spoj na zavolání, který sice omezí zajížďky, ale řidič stejně musí často čekat během trasy na čas jakoby zajížďka byla a tím se ruší jedna z výhod - ušetření doby jízdy, když není zajížďka | strach z odebírání cestujících veřejné dopravě s důslednou ztrátou | 0 | umožnit cestování nepravidelných cestujících neveřejnou dopravou v předem určených časových a místních polohách (pro omezení souběhu s veřejnou dopravou) | větší efektivita dopravy z důvodu větší flexibility; umožnění i jiných druhů poptávkové dopravy, než je "spoj na zavolání", a to např. "odvoz do 30min" apod. |
v poptávkové dopravě je vyšší DPH než v linkové | Snižuje dostupnost poptávkové dopravy pro jednotlivé cestující (neplátce DPH) | Zákon chce zvýhodnit hromadnou dopravu používanou k běžnému životu občanů; nepravidelnou dopravu však považuje za dopravu nadstandardní (např. dovolené, výlety) | 235/2004 O DPH, příloha 2, CZ-CPA 49 | odlišit nepravidelnou dopravu, která plní funkci běžné dopravy a tu také zvýhodnit, od dopravy pro jiné účely (např. schválením Dopravního úřadu,toto povolení by šlo spojit s možností vybírat jízdné ve vozidle - viz výše) | Sníží se finanční práh pro použití poptávkové dopravy jednotlivými cestujícími, což má pozitivní vliv na jejich snahu ji využívat a zlepšovat tím její ekonomiku |
Tolerování nedodržování dopravních předpisů, zejména rychlost a zákaz předjíždění | 1) Neodůvodněné zvýhodnění individuální dopravy oproti hromadné (v důsledku větší rychlosti) 2) snížení bezpečnosti provozu (včetně hromadné) | ? | ? | 1. revize dopravních omezení, jestli jsou odůvodněná 2. důsledně vyžadovat dodržování odůvodněných (po bodu 1 všech) dopravních omezení | 1. spravdlivější "soutěž" individuální dopravy a hromadné 2. větší bezpečnost provozu |
na autobusové zastávce smí zastavit jen linkový autobus | v případě použití menších vozidel, které nahrazují autobus v dopravním sedle, by tyto měli stavět mimo zastávky autobusové dopravy, což je pro cestující matoucí | aby individuální řidiči nepoužívali zastávky k vykládání a nakládání osob či k "odskočení si" např. do trafiky | 361/2000 Sb. ZÁKON o provozu na pozemních komunikacích §27 odst.f) | pro dopravce nepravidelné i pravidelné neveřejné dopravy platí stejně jako pro vozidla veřejné dopravy | usnadní používání menších a tedy levnějších a prostředí a komunikace méně zatěžujících vozidel |
Obtížně lze kombinovat různé účely dotované dopravy (např. dopravu postižených, dopravu k lékaři, vozidla pro veřejnou dopravu z dotací často nemohou např. navázat neveřejnou dopravou apod.) | Zbytečné omezení dopravní obslužnosti; Nehospodárnost společnými zdroji (pohonné hmoty, komunikace) | strach z odebírání cestujících veřejné dopravě; jednoduchost správy dotací (snadněji se kontroluje dotace na vozidlo, než např. na ujeté km anebo cestující) | ?? | 0 | - lepší obslužnost; lepší hospodárnost společnými zdroji; lepší ekonominka provozovatele dopravy (podnikových, školních) - v důsledku snížení tlaku na správu na financování dalších veřejných linek |
vzorec pro prokazatelnou ztrátu ve veřejné poptávkové dopravě nepočítá s fixními náklady na nezrealizovanou trasu | poptávková doprava je pro dopravce ekonomicky nevýhodná, ačkoliv má potenciál ušetřit mnohonábek vícenákladů s ní spojenách | kontinuita z doby, kdy s poptávkovou dopravou legislativa nepočítala | ?? | Problém nepramení z legislativní nedokonalosti, ale ze špatného způsobu výpočtu úhrady prokazatelné ztráty. Dopravcům by za nejetý spoj neměly být hrazeny pouze variabilní náklady, ale fixní ano. | větší zájem o poptávkovou dopravu mezi dopravci i obcemi a kraje |
(Prohlížíte stránku v režimu pro mobilní zařízení, kdy se některé sloupce tabulky nezobrazují. Pro plné zobrazení je třeba prolížet na displeji s větším rozlišením)
Transparentní obec
Mluviti stříbro. Mlčeti zlato.
Kdo zlato má, mlčet si může
Kdo však si přál, abys jak stařec třaslavý
jen potají a tiše proklínal bezpráví?
Neboť - mlčíš-li vždy a všude
vše ještě horší bude.
Nespatříš ani záblesk práva,
o kterém se ti zdává.
A pro toho, kdo jako ty nekoná a mlčí jen,
pro toho svět zůstat může nezměněn.
Kdo nepozdvihne hlas,
ten mlčí na souhlas.
(Herman van Veen)
(Projekt byl přesunut na vlastní stránky slatinak.cz.)
Klikněte nahoře do zeleného pruhu pro pokračování do požadované sekce. v černém pruhu je název aktuální stránky.